2. února 2015

ÁJURVÉDSKÉ TIPY

Moje milé čtenářky, konečně mám všechny zkoušky hotové a mohu se začít plně věnovat tomu, co mě baví - blogu. Dnes jsem měla v plánu pravidelný, měsiční článek s názvem: News in my closet: January. Bohužel jsem článek musela odložit, protože jsem se rozhodla natočit ke článku video a přípravy mi jako "nováčkovi" trvají o něco déle. V dnešním článku bych se s vámi chtěla podělit o 10 ájurvédských tipů, které mi doporučila léčitelka, kterou jsem navštívila minulý týden. Ájurvéda mě celkově zaujala, ale s dodržováním některým pravidel bych měla velký problém. Jak jste na tom vy? A co je to vlastně ájurvéda? Je to medicínský systém, který se zformoval zhruba před pěti tisíci lety v Indii, a jeho principy vycházejí z komplexního přístupu k člověku. I když k jedinci přistupuje individuálně a každého může léčit jinak, existuje několik zásad, které obecně platí pro všechny. Těmito typy si tak každá holka, slečna, žena, jako jste vy, může jednoduše zlepšit každý den.
1. Pijte horkou vodu: Teplá převařená voda dokáže nejúčinněji vyplavovat škodliviny z těla. Proto ji ájurvéda ordinuje od rána do večera. Po probuzení si převařte alespoň jeden litr vody, abyste tím zvýšily její stravitelnost. V ideálním případě ji nechte vařit až pět minut. Jednu sklenici si hned dopřejte a zbytek nalijte do termosky, abyste mohli  upíjet během dne. Pokud hned ráno vypijete nalačno teplou vodu s citronem dokonale si pročistíte a nastartujete metabolismus. Jestli vám nechutná teplá voda, nechte ji aspoň vychladnout na pokojovou teplotu.
2. Dejte si teplou snídani:  Energii po ráno naberete nejlépe z vařených cereálií. Ráno a večer má tělo menší schopnost trávit, takže mu servírujte jen lehké a ideálně teplé jídlo.
3. Pozor na kávu: Ájurvéda obecně kávu nedoporučuje, protože zahřívá organismus a může způsobit poruchy trávení. Pokud ovšem jste na hrnku kávy závislé, dopřejte si ho po obědě, kdy může podpořit trávení vašeho těla.
4. Nejvíc jezte v poledne: K obědu si můžete dopřát i pokrmy, které trávicí ústrojí jinak hodně zatěžují, třeba maso nebo syrové ovoce a zeleninu. V poledne totiž trávicí ohneň nejvíce spaluje. Navečer pak volte už jen lehčí jídla. Minimálně dvě hodiny před spaním už nic nejezte. Organismus by neměl být během noční regenerace zatěžován trávením. Pokud se přesto večer přejíte, vyrazte na krátkou klidnou procházku, zalehněte později do postele a ráno vynechte snídani.
5. Zaplňte jen třetinu žaludku: Tohle pravidlo prospěje nejen vaší figuře, ale pomůže vám i k většímu soustředění. Obědvejte proto jen tolik, kolik by se vám vešlo do obou dlaní - přesně takový je objem dvou třetin žaludku. Mezi jídly dodržujte minimálně tříhodinové rozestupy.
6. Nespěte přes den: Zdřímnutí po obědě uznává i ájurvéda, ovšem pod podmínkou, že přitom nesmíte usnout. Spánek přes den by mohl způsobit nespavost v noci.
7. Dopřejte si čas: Jeden z nejdůležitějších principů ájurvédy je, že 30 minut nejlépe 1 hodinu denně zasvětíte pouze sobě. Ideální doba je mezi šestou a desátou hodinou ráno nebo večer, protože právě tehdy naše tělo prochází regenerační fází. Podle ájurvédy je nejjednodušší vyhradit si čas hned po probuzení. A měli bychom vstávat co nejblíže východu slunce. Když se probudíte až v devět ráno nebo i déle, budete oteklá a lenivá. Ráno je ideální dobou na uvědomění si sebe sama. Proto meditujte, cvičte například jógu a užívejte ranního klidu.
8. Vařte si sama: Alespoň jedno jídlo denně si připravujte sama. Ájurvéda takový pokrm vnímá jako projev péče sama o sebe. Vařte proto v klidu a s láskou. Vyhýbejte se také ohřívaným zbytkům z  předešlého dne a pokrm si připravte raději čerstvý. Často je ale důležitější, jak jíte, než to, co právě dáváte do úst. Proto si jídlo vychutnávejte v klidu, v sedě a v příjemném prostředí. A přitom nemyslete na nic jiného.
9. Nezapíjejte jídlo: Svůj žaludek nejlépe připravíte na trávení sklenicí vlažné nebo teplé vody, a to půl hodiny před jídlem. Během jídla se pak už omezte jen na občasné doušky vody. Pokud byste jednotlivá sousta zapíjela, doslova byste hasily svůj trávicí systém. Proto po jídle alespoň další půl hodiny vůbec nepijte.
10. Večer si dopřejte masáž: Zvykněte si na večerní rituál, který dokonale zharmonizuje všechny energie, které jste nasála během dne. Ohřejte si sklenici mléka, ve kterém rozpustíte lžičku medu. Požádejte svého přítele nebo někoho blízkého, aby vám během pití jemně masíroval chodidla olejíčkem. Nebo si je můžete promasírovat sama. Ájurvéda využívá olej k relaxaci. Když se přitom soustředíte na chodidla, vrovnáváte tak aktivitu své hlavy a dobře se vám pak bude spát.

2 komentáře:

  1. Zasady vypadaji zajimave, jeste jsem o tom neslysela. No at uz se jedna o cokoliv, ja nikdy nic nedodrzim a nakonec zase najedu na ten svuj rezim :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím se přiznat, že některé zásady, by daly zabrat i mě :D

      Vymazat

Moc si vážím Tvého komentáře ;)